Lungimea unui text contează. Copywriting e frate cu SEO

Legătura dintre copywriting și SEO este puternică. La fel ca cea dintre o lungime de text și cantitatea de informații. Să presupunem că scrieți mult. Și totuși, nu vă iese, nu se vede niciun rezultat. Adică te străduiești să scrii un blog, să ai texte, să informezi, să ai conținut și să devii relevant dar nu se întâmplă nimic. Nu promovezi, nu avansezi, nu te găsește nimeni pe net! Te-apucă damblaua.

Adică după ce faci muncă de copywriter zelos, că doar e site-ul tău, să vezi că nici nu mișcă nimic, îți vine să te lași de toate! Ba, mai mult, ți-ai pus și familia să scrie, aproape ați făcut un sereleu de copywriting să vă promovați afacerea și… fâs!

  • Scrisul fără conținut relativ la subeictul site-ului dvs.
  • Aveți o lungime la text prea mică.
  • Articol prea lung, plictisitor.

Nu scrieți la întâmplare

Logic, dacă după luni de scris texte pentru site vezi că totul este în zadar, vei ajunge să urăști bloggerul din tine. Sau pe cine te-a îndemnat să faci asta. Vei afurisi toată branșa celor care fac SEO, căci sunt niște mincinoși, își bat joc de tine, că altfel se promovează un site. Te vei gândi că este așa cum spun bătrânii: munca fără rost! Și decât să lucrezi fără rost, mai bine faci altceva.

Așa și este, decât munca neplătită, mai bine stați în pat. Opinia mea este însă să vă analizați puțin pe copywriterul din dvs și să faceți corecțiile. Căci între SEO și copywriting este o legătură atât de puternică încât după ce vă veți convinge o să fiți de-a dreptul încântați. Deci, de ce nu avansează site-ul dvs.? Câteva motive, în continuare…

Articolul nu este la obiect

Textul (articol, postare de plog, pagină individuală) nu are legătură cu site-ul propriu-zis. Adică e paralel cu totul, vorba unei foste profesoare de-ale mele. Exemplu: să scrieți despre cămilele din deșertul saharian când site-ul se ocupă cu îmbutelierea de vinuri.

Alta ar fi fost situația dacă despre cămile se vorbea într-un site care promova excursiile în Africa. Similar, dacă vindeți pantofi de sport, ați putea să povestiți despre istoria mărcii Adidas. Știați că în anii comunismului, în România, la picioarele de porc li se spuneau „adidași”? Aveți grijă să nu faceți confuzie, acest ultim subiect nu are ce căuta în magazinul cu pantofi.

caseta cu informatii despre lungimea textului
Orice editor de tip office are un contor unde puteți controla cât vă iese de mare textul. Informatiile relevante despre mărimea articolului sunt numărul de semne sau cel al cuvintelor

Aveți o lungime de text redusă, postarea are conținut slab

Asta înseamnă că povestind despre un serviciu pe care-l oferiți ați scris o propoziție ca la școală, ceva de genul „Ana are mere”. Este logic, într-adevăr, dar copywritingul înseamnă altceva. În relație cu un website, căci de aici își trage seva, un copywriter va povesti întotdeauna mai mult de trei cuvinte. Adică ați putea spune cine este Ana. Apoi, de vine și unde se duce. Ce fel de mere sunt, roșii sau galbene, dacă sunt bio sau stropite cu fertilizanți. Vedeți, deja faceți o compunere! Ceea ce este cu totul altceva pentru Google.

Este adevărat că nu merită să bateți câmpii, să scrieți chestiuni care deși ar fi la obiect nu ar prea interesa pe nimeni. Doar ca să lungiți un text, nu are sens să-i diluați conținutul. Nu veți obține astfel atenția lui Google.

Ce lungime să fie un text dintr-un website

La articolele dintr-un site (postări pe blog) unitatea de lungime este cuvântul. Spre deosebire de presă sau tipografie unde se folosește în general semnul, respectiv caracterul. Deci, câte cuvinte trebuie să aibă un text. Aici este o întreagă discuție. Deși, eu nu sunt de acord că merită discutat pe tema asta dar…

Există tot felul de bloggeri care spun că atât sau atât. Unii, scriitori de site-uri, specialiști de SEO, programatori sau doar chibiți în ale web designului dau ca cifră „sigură” între 450 și 500 de cuvinte. Alții spun că nu, trebuie să fie minim 700 și maxim 1000. Și probabil că veți mai întâlni.

În blogtyrant.com se spune chiar că fiind diferite platforme de SEO, sunt și răspunsuri diferite la întrebarea cât de mare trebuie să fie un text pe blog? Depinde pe cine întrebi. Așa cred și eu, depinde de la cine iei informația. Însă, pentru mine, este esențial că o mare parte dintre cei care dau soluții spun că se bazează pe niște studii. Dar pe care nu le indică, nu le fac publice. Apoi, nu știu câți dintre cei care enunță asemenea postulate au scris vreodată un articol.  

Programatorii de plugin-uri pentru wordpress sau alte platforme CMS de construit site-uri au și ei o teorie. Un text trebuie să fie minim 300 de cuvinte. Opinia mea, de om care trăiește (exclusiv) din scris de la începutul anilor 90 este următoarea. Scrieți atât cât trebuie, atât cât vă folosește ca să vă transmiteți ideea. Totuși, un text, un articol, nu ar trebui să fie mai mic de 300 de cuvinte. Căci nu mai este articol ci informație, ori dvs scrieți articole pentru un blog, nu sunteți reporter să trimiteți la Mediafax sau la HotNews informații. Asta este diferența.

Ca să faceți textul mai ușor de citit, dacă devine mai mare de 300-350 de cuvinte, „spargeți-l” cu subtituri. Puneți paragrafe, folosiți tab-ul. Gândiți-vă că ochiul obosește dacă întâlnește un text înghesuit iar cititorul va pleca din site. Nu doriți asta.

lungime de text
Text înghesuit greu de citit, efectul este că va pleca vizitatorul site-ului…

Cam aceeași opinie despre lungimea unui text am observat că o au și cei de la Google. Credeți-mă că fiind direct interesat am scotocit și eu peste tot, o informație sigură, cât de lung sau de scurt poate fi un articol. (Nu m-am luat după bloggeri pentru că ei, în general, au prea puțin de-a face cu semantica, gramatica, SEO și altele asemenea… Știți cum e, calculatorul personal oferă fiecăruia șansa de a scrie, iar internetul te publică fără a-ți controla valoarea! Iar programatorii propriu-ziși, în fața mea, nu au nicio valoare literară….) 

Efectul SEO al textelor prea scurte sau prea lungi

Dacă faceți texte prea lungi sau prea scurte, s-ar putea obține următoarele efecte. Mă refer din punct de vedere al SEO, al unui text care trece de o limită rezonabilă de 300 de cuvinte.

  • Un text prea scurt va fi adesea ignorat de motoarele de căutare, respectiv de Google, căci la el ne gândim când ne referim la motoare de căutare. Un text scurt nici nu poate conține foarte multe date. Dacă are doar câteva cuvinte este o informație, o știre, un sinopsis sau o sinteză. Or, v-am spus, astea merg la site-urile de știri. Nu la bloguri sau la site-uri care descriu un business. Și dacă site-ul dvs este ignorat de Google, atunci e limpede că ați muncit degeaba. Sau nu așa cum trebuie.
  • Textele prea lungi vor pune la răbdare încercarea cititorului, așa cum fac eu acum cu dvs. Dacă subiectul e moale, nu seamănă cu o crimă în desfășurare, vizitatorul site-ului dvs. va căsca, se va plictisi și va pleca. Ok, înseamnă că nu-l interesează ce scriu eu aici, nu este le clientul meu, veți zice dvs. Da, așa este dar o plecare prematură de pe site-ul dvs este contabilizată de către Google printr-un script iar asta înseamnă că site-ul dvs nu este interesant. Sau nu este relevant pentru subiectul pe care l-a căutat vizitatorul venind la dvs. Asta înseamnă că veți fi plasat mai prost în căutările Google.

Relația SEO cu conținutul de calitate

Cele ce v-am scris eu mai sus au o anumită doză de relativitate. În sensul că vorbim despre niște criterii pe care Google le poate schimba atunci când dorește. Și chiar o face. Nu știu cât de des se schimbă criteriul de lungime la text. Criteriile de SEO sunt stabilite de Google.

Opinia mea este însă aceea că va trebui să vă mențineți mereu un standard de calitate. Astfel, veți fi la adăpost de micile interese mercantile.

Regula de aur a unui site: The content is king!

Căci da, este și un mercantilism important în toată această chestiune. Contractele de SEO se fac și cu acest criteriu pe masă. Adică al lungimii textului introdus în site.

Dacă veți scrie mereu conținut de calitate, care să nu adoarmă pe nimeni dar să nu fie nici scurt cât un căscat, atunci da, veți vedea cum site-ul dvs va fi tot mai prezent. Veți simți cum crește în valoare. Aceasta înseamnă promovarea.

Despre Matei Bîtea 77 Articles
Fost jurnalist; furnizez servicii de content writer in limba romana. Dezvolt proiecte web sub aspectele de editare-machetare, writing, fotografie si promovare. afli mai multe pe www.789.ro