Scriitor de site-uri: esența de redactor web

content writer si tipografii sfarsitului de secol XX
Tipografie din anii 70, unde termenul de content writer a aparut mai tarziu...

Să fii scriitor mi s-a părut întotdeauna ceva nobil. Când eram copil, de multe ori, când mă chestiona cineva ce vreau să mă fac la timpul când voi fi mare, se întâmpla să răspund că vreau să scriu cărți! Bah, vă dați seama, pe vremea aceea nici prin cap nu-mi trecea o asemănare cât de mică despre ce înseamnă content writer, nu aveam niciun punct de reper în acest sens! Apoi, crescând, nici măcar să scriu la vreun ziar nu mă puteam gândi, iar asta pentru că odată cu trecerea anilor îmi devenea clar că dacă nu pupi în fund vreun comunist nu vei fi ziarist niciodată. Ori eu, de mic copil am urât partidul! Punct. Așa, încet-încet, abandonasem ideea de a fi scriitor…

Deși citisem volumele lui Jules Verne și alte cărți asemănătoare, nu-mi aduc aminte să-mi fi rămas în cap ceva care să-mi sugereze internetul. Nici când am văzut primele site-uri, când am înțeles ce înseamnă de fapt o pagină web, tot nu mi-am imaginat că voi scrie vreodată pentru ele. Să scriu site-uri, să le creez conținutul, să fiu redactor web adică, astea nu erau chestiuni pe care să le văd a fi chiar posibile.

Refuzul de a mă vedea scriind pagini web provenea din faptul că nu am crezut în presa online. Credeam că ziarul pe hârtie și cartea la modul ei tradițional sunt chestiuni veșnice. Greșisem și eu, la fel ca mulți alții, iar acum mi-e clar: cartea se va schimba, eu cred că trăim anii ultimelor ei zvâcniri. Foarte curând o să dispară, adică nu va mai fi așa cum încă mai e…

Dispare tipograful, apare editorul web

Dispariția tipografilor a fost într-un fel dramatică. Spun așa căci dintre ei doar cine chiar nu a fost capabil de altceva nu s-a convertit. În fond, tipografia și cărțile nu au dispărut. Cunoștințele lor au fost transferate în internet. Diferă doar suportul. Să o luăm pe rând.

tipografia lui Gutenberg, primii scriitoriTitlurile au avut aceeași importanță și atunci, pe vremea ziarelor și revistelor adevărate, dar sunt importante și acum, în lumea paginilor web. Când doreați să alegeți o carte sau o revistă de pe un raft, citeați cotoarele, vă plimbați degetele pe marginea cărților. (La ziare era ceva mai greu, dar titlurile importante erau lăsate la vedere, mari, scrise cu roșu, de exemplu, ca să le vezi. Ca să te convingă.) Gesturile acestea de căutare nu au dispărut. La fel se face și acum doar suportul este altfel: dați un search pe Google și citiți titlurile! Titlurile paginilor web, etichetele și metatagurile, doar că nu știți că le spune așa, dar esența este aceeași.

Dacă ați deschis o carte, o răsfoiți, căutați prin paginile ei, deschideți încolo și-ncoace, căutați ceva interesant care să vă capteze atenția. Pe vremea veche nu exista tehnic posibilitatea de a căuta, de a da un search pe Google. Una dintre puținele modalități de a face ceva în acest sens era completarea unor fișe de către bibliotecar, despre ce e cartea… lectura unor recenzii, niște critici…

Diferența dintre reporter și redactor

Mi-e greu să găsesc acum asimilarea în internet a joburilor de reporter și redactor. Dar, în esență, un reporter adună informația brută și o dă mai departe, unuia mai pregătit decât el, făcea o informație, o știre, ceva mai primitiv ca să spun așa.

Un redactor prelucrează totul. Strânge, sortează, face un material bogat. Unul care să fie citit, care să dea prestanță ziarului. Redactorii super-deștepți, cei care sunt mai mult decât niște scriitori (de pagini web) fac editoriale. Ei sunt crema.

Cam așa e și cu site-urile. Poate că rolul de reporter îl are proprietarul site-ului. El dă informația brută. Dar în construcția unei pagini web, în munca aceea care se numește editare intră și alte elemente. Adică proprietarul site-ului este un tip mai puțin evoluat în scrierea site-urilor, a paginilor web, el se pricepe la altceva, de exemplu la comerț, la management, habar n-am la ce acum… Important este că are nevoie de cineva care să-i redacteze site-ul.

Opinia mea este că un redactor web cumulează toate acele cunoștințe care „vând” site-ul

Ați prins esența, nu!?

Difuzarea presei, SEO, promovarea site-urilor

tipografi, cei care incununau munca fiecarui redactor webÎn perioada interbelică și primii ani de după 90, vremuri de glorie a publicațiilor scrise, una din problemele fiecărui șef de redacție era în mod evident vinderea ziarelor. Cum să detașezi ziarul pentru care lucrezi de celelalte!? Să se vândă al tău și nu celelalte? Iar vânzarea nu însemna neapărat cât de mult se încasează, ci mai ales câtă reclamă se face (aduce) ziarul…

Exista un compartiment de marketing, unul de difuzare, altul de retururi… În mare, funcțiile acestora au fost preluate de publicațiile online, v-am spus că nimic nu se pierde, ceea ce au făcut vechii editori fac și cei noi, diferă doar mijloacele.

Ziariștii învățau să scrie cu titluri care atrag. La fel este și în mediul online actual. În paginile ziarelor se introducea reclamă, la fel ca și acum.

Marea desoebire este că acum câțiva ani nu exista termenul de SEO, strict legat de activitatea de content writer. Prin SEO se încununează de fapt succesul unei publicații online. Cu cât un site are mai mulți cititori, cu atât are deci un SEO mai bun. Dar SEO mai bun nu se poate fără conținut bun. Un conținut bun nu iese în evidență fără partea de SEO. Iar ca să faci toate astea se presupune că ai fonduri, toate implică niște cheltuieli.

Cercul vicios descris mai sus este ca o plagă pe care foarte greu o vindeci, așa cum foarte puțini dintre directorii de ziare și redactorii șefi au reușit.

Ce este mai important: frumosul sau utilul?

Apare, firesc, întrebarea: ce este mai important într-un site? Un răspuns simplu ar fi așa: conținutul site-ului! Un răspuns mai personalizat ar fi că fiecare vrea altceva, cee ce, cred eu, nu prea stă în picioare.

Poți avea cel mai frumos site, dacă nu este făcut bine sau e gol de conținut. Nu va ști nimeni de el și ca atare nu va vinde nimic.

Un site care va fi găsit ușor și pe care toată lume-l știe este acela care iese-n față. Dar, la fel de adevărat este că degeaba iese-n față, degeaba este primul dacă arată ca o cocină de porci. Acum, dvs vă rămâne sarcina de a alege ce doriți: un site frumos sau unul bun? Sau poate unul care are o proporție corectă din cele două calități.

Despre Matei Bîtea 73 Articles
Fost jurnalist; furnizez servicii de content writer in limba romana. Dezvolt proiecte web sub aspectele de editare-machetare, writing, fotografie si promovare. afli mai multe pe www.789.ro